سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بیمه  چیست ؟

.
بیمه ، اشخاصی  را که  متحمل  لطمه ، زیان  یا حادثه  ناخواسته ای  شده اند قادر می سازد که  پیامدهای  این  وقایع  ناگوار را جبران  کنند. خسارت هایی  که  به  این  قبیل افراد پرداخت  میگردد از پول هایی  تأمین  می شود که  برای  خرید بیمه  نامه می پردازند و با پرداخت  آن  در جبران  خسارت  همدیگر مشارکت  می کنند. به  بیان دیگر همه  آن هایی  که  خود را بیمه  میکنند با مشارکت  در سرمایه ای  که  متعلق  به همه  خریداران  بیمه  است ، در جبران خسارت  و زیان های هریک از افراد بیمه شده ، شریک  و سهیم  می شوند.
بیمه گران  خطرهای  احتمالی  را به خوبی می شناسند و احتمال وقوع آن ها رامی دانند بنابر این می توانند میزان  حق  بیمه ای  را که  هر شخص  باید بپردازد به نحوی  محاسبه  کنند که  مبلغ  جمع آوری  شده برای  جبران  خسارت هایی  که  پیش خواهد آمد، کافی  باشد. بدیهی  است  که  تنها تعدادی  از آنان  که  خود را بیمه  کرده اندنیاز به جبران خسارت از محل  مبلغ  جمع آوری  شده  خواهند داشت .
بر این  اساس ، مقدار حق  بیمه  مربوط به  هر نفر متقاضی  بیمه  با توجه  به  دو عامل مهم  محاسبه  می شود: نخست  این  که ، به  طور کلی  احتمال  بروز خسارت  در آینده چه  قدر است  و دوم ،آن  که احتمال  وقوع  حادثه برای بیمه گذار متقاضی  بیمه  بیشتریا کمتر از میانگین احتمال  خطر مزبور باشد. برای  روشن  شدن  موضوع 3 مثال می آوریم .
1. در بیمه های  مربوط به  اتومبیل : جوانی  که  اتوموبیل  پرقدرتی  دارد یاراننده ای که  قبلا چند مورد تصادف  داشته و خودش مقصر بوده  است ، از راننده میان  سال  و با تجربه ای که  اتوموبیل  کم  قدرتی  دارد و قبلا تصادف  نکرده  است ، حق بیمه  بیشتری  می پردازد.
2/ در بیمه  آتش سوزی : صاحب  مغازه  ساندویچ  فروشی ، ازصاحب  یک دفتر خدماتی حق  بیمه  بیشتری  می پردازد یعنی ، هر چه  احتمال  خطربیشتر باشد، حق  بیمه  نیز بیشتر خواهد بود.
3/ برای  فردی  جوان و تندرست  که شغل  بی خطری  دارد خریدن  بیمه  زندگی  آسان تر و حق  بیمه  آن  هم  کمتر خواهد بودتا فرد سال مندی  که شغل  پرخطری  دارد.

بیمه  چگونه  به  وجود آمد؟

.
بیمه های  غیرزندگی ، پیشینه  بلند مدتی  دارند. نوعی  از بیمه های  دریایی  حدود 3000 سال  قبل  مورد استفاده  قرار گرفت . بیمه های  زندگی  نیز سابقه  زیادی  دارند.این  نوع  بیمه ها نخستین بار هنگامی  پدید آمد که  سربازان  رومی  قسمتی  از دستمزدخود را در صندوقی  جمع آوری  کردند تا چنانچه  در جنگ  کشته  شدند، آن  پول  به خانواده هایشان  پرداخت  شود.

بیمه  در دنیای  امروز

.
امروز دیگر تصوراین که گونه ای  از فعالیت  انسان  بدون  وجود بیمه  شکل  پذیردمشکل  است . به  ویژه  آن  که  در قرن  بیستم  تحولات  تکنولوژی ، حمل  و نقل  وارتباطات  با سرعت  و وسعت  شگفت آوری  انجام  پذیرفته  است . برجسته ترین  نمونه این  موضوع  پیشرفت  موتور اتوموبیل  است  که  متعاقب  آن  بیمه  اتوموبیل  به  یکی  ازمهم ترین  بخش های  صنعت  بیمه  تبدیل  شده  است .
توسعه  مهم  دیگر، افزایش  تعداد ریسک های  یگانه  خیلی  بزرگ  است .نفتکش های  غول پیکر و هواپیماهای  بسیار بزرگ  نمونه هایی  هستند که  نشان می دهند سرمایه تحت پوشش  بیمه  ممکن  است  صدها میلیون تومان ارزش داشته باشد. مشکلات مربوط به پوشش چنین سرمایه های عظیمی  باعث  شده  است  که بیمه گران به پشتیبانی  یکدیگر، یک خطر بزرگ  را در سطح  داخلی  و بین المللی  به صورت  بیمه  اتکایی  مجدد بین  خود توزیع  کنند و از عهده  جبران  خسارت های هنگفت  برآیند.
همراه  با ارتقا و پیچیدگی  بیشتر زندگی  انسان  امروز، بیمه ها نیز از زوایای  مختلف و با شتاب  توسعه  یافته اند. زیان هایی  که  ممکن  است  به  طور ناخواسته  در جریان فعالیت  و زندگی  عادی  هر فردی  به  دیگران  وارد آید و در قبال آن ها مسؤول  واقع شود بابیمه مسؤولیت  تحت  پوشش  قرار میگیرند.در این  خصوص ، می توان  به بیمه  مسؤولیت  پزشکان  و بیمه  مسؤولیت  تولید کنندگان اشاره  کرد. نمونه های جدیدتر، بیمه  افترا برای  روزنامه نگاران  و ایستگاه های رادیو و تلویزیون  و بیمه آلودگی ناشی  از نشت  نفت  از تانکرهاست . بیمه های  سیل ، زلزله وخرابی کامپیوترنیز بر همین  منوال  ظهور کرده اند.
بیمه های  زندگی  نیز پیشرفت های  شگرفی  یافته  و مجموعه  متنوعی  از انواع  این نوع  بیمه  را ارائه  کرده  است در این  زمینه  انواع  بیمه های  مستمری و عمر و پس انداز به طور چشم گیری  افزایش  یافته  است در ادامه ، بیمه گران  رشته  زندگی مجبور شده اندکه  با مشکلات  جدیدی  نظیر بیماری  ایدز مواجه شوند و درباره  پیشرفت علم ژنتیک بیندیشند

بیمه های  غیرزندگی

.
بیمه  دریایی  که  امروز وجود دارد احتمالا در حدود سده های  یازدهم  و دوازدهم میلادی  در منطقه ای  در شمال  ایتالیا به  وجود آمده  است  شخصی به نام لومباردز درسده های  چهاردهم  و پانزدهم  انگلیسی ها را با این  نوع  فعالیت  آشنا ساخت  مفاهیم بیمه گر و بیمه گری ، نخستین  بار در بیمه  دریایی  مطرح  شد. آن  روزها هر بازرگانی  که حاضر به تقبل  بخشی  از یک  خطر بود نام  خود را همراه  با سهمی  که  از آن  خطر قبول می کرد در پایین  صفحه ای  که  جزئیات  خطر مزبور در آن  درج  شده  بود می نوشت .آن  وقت  مالکان  کشتی ها و بازرگانان  دریافتند که  می توانند کشتی ها را برای  حمل اجناس  سودآور اعزام کنند زیرا می دانستند چنانچه کشتی دچار حادثه شود ازاین طریق  جبران  خواهد شد. در سال  1666 آتش سوزی  بسیار بزرگی  در لندن  روی  داد که  باعث  به  وجودآمدن  بیمه  آتش سوزی  شد. معلوم  نیست  که  نخستین  بیمه  آتش سوزی  به  صورت امروزی  در چه  زمانی  صادر شد اما گفته  می شود که  نخستین  شرکت  بیمه آتش سوزی  به  نام  اداره  آتش  در سال  1680 بنیان  نهاده  شد که  بعدها فونیکس  لقب گرفت

نفع بیمه پذیر

.
نفع  بیمه پذیر یک  اصل  اساسی  بیمه  است . مفهوم  این  اصل  آن  است  که  فردی  که در صدد گرفتن  بیمه  است  باید به  طور قانونی  اختیار بیمه  کردن  اموال ، حادثه  یازندگی  را داشته  باشد. به  بیان  دیگر، وقوع  حادثه ای  که  تحت  پوشش  بیمه  است ، یامرگ  بیمه  شده  باید باعث  زیان  مالی  برای  خریدار بیمه  شود. برای  مثال ، آقای بهزادی  نمی تواند خانه  آقای  بهروزی  را بیمه  کند زیرا تخریب خانه آقای  بهروزی موجب  زیان  مالی  برای  آقای  بهزادی  نمی شود. بر همین  قیاس ، شما نمی توانیدزندگی  دیگران  را بیمه  کنید مگر آن  که  منفعتی در زندگی  فرد بیمه شده داشته باشید. 

دیگر اصول بیمه

.
اصول بیمه  را که  شامل  همه  بیمه ها می شود به  صورت  زیر بیان  می کنند:
الف- بیمه  تنها به  اندازه  ارزش واقعی اموال تحت پوشش  بیمه خسارت را جبران می کند. برای  مثال بیمه نمیتواند زیان های عاطفی را تحت پوشش  قرار دهد.
ب - همواره  باید تعداد فراوانی خطرهای  همگون وجود داشته  باشد تا بااستفاده  از تشابه خطرها بتوان  خسارت  را بین  همه بیمه گذاران  توزیع کرد.
پ - باید امکان  محاسبه  احتمال  وقوع  خسارت وجود داشته  باشد تا بیمه گران بتوانند حق بیمه  متناسب  با خطر مربوط را تعیین  کنند.
ت - خسارت ها نباید عمدی  و قابل  اجتناب باشند یا قبل از بیمه کردن ، به وجودآمده باشند. به طور بدیهی  نمی توان برای خانه ای که آتش گرفته و فردی  که فوت کرده  است بیمه نامه  گرفت .
ث - زیان مالی برخی از خطرها چنان گسترده  است که فقط دولت  توانایی مقابله با آن ها را دارد. این  نوع  خطرها ) اغلب  ناشی  از جنگ  یا تابش های  هسته ای و رادیواکتیو( به  طور معمول  بیمه پذیر نیستند.

خطر !

.
بیمه  نگرانی ناشی از خطر را از زندگی  مردم  و فعالیت های  اقتصادی  دور می کندو به  بیمه گذاران  آرامش خاطر می دهد. بیمه گذار می داند که  در ازای  پرداخت  حق بیمه  چنانچه  حادثه  نامنتظره ای  رخ  دهد، زیان  مالی آن  از محل  حق بیمه های جمع آوری  شده  جبران  خواهد شد. به  بیان  بهتر، بیمه گذار با پرداخت حق بیمه و دریافت بیمه نامه ، آرامش خاطر به دست می آورد پس اگر حادثه ای  رخ  نداد وخسارتی  نیز دریافت  نشد، خریدن  بیمه نامه  بیهوده  نبوده  است.




تاریخ : سه شنبه 94/11/20 | 1:1 صبح | نویسنده : جعفر | نظر

پایگاه اطلاع رسانی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران

قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران


قسمت اول - تشکیل و موضوع
ماده 1-
به منظور تنظیم و تعمیم و هدایت امر بیمه در ایران و حمایت بیمه گذاران و بیمه شدگان و صاحبان حقوق آنها همچنین به منظور اعمال نظارت دولت بر این فعالیت موسسه ای به نام بیمه مرکز ی ایران طبق مقررات این قانون به صورت شرکت سهامی تاسیس می گردد.
ماده 2- سرمایه بیمه مرکزی ایران پانصد میلیون ریال است که به پنجاه سهم ده میلیون ریالی با نام تقسیم می شود و تمامی آن متعلق به دولت و غیر قابل انتقال است و افزایش آن با تصویب مجمع عمومی امکان پذیر است . مبلغ مزبور از محل اندوخته های شرکت سهامی بیمه ایران تامین خواهد شد.
ماده 3- مرکز اصلی بیمه مرکزی ایران تهران است و بیمه مرکزی ایران می تواند در هر جا که لازم بداند به شرکت سهامی بیمه ایران نمایندگی بدهد.
ماده 4- بیمه مرکزی ایران تابع قوانین و مقررات عمومی مربوط به دولت و دستگاههایی که با سرمایه دولت تشکیل شده اند نمی باشد مگر ان که در قانون مربوط صراحتا“ از بیمه مرکزی ایران نام برده شده باشد ولی نسبت به مواردی که در این قانون پیش بینی نشده باشد بیمه مرکزی ایران تابع قانون تجارت است.

قسمت دوم -وظایف و اختیارات
ماده 5-
بیمه مرکزی ایران دارای وظایف و اختیارات زیر است:
1- تهیه آیین نامه و مقرراتی که برای حسن اجرای امر بیمه درایران لازم باشد با توجه به مفاد این قانون
2- تهیه اطلاعات لازم از فعالیتهای کلیه موسسات بیمه که در ایران کار می کنند
3- انجام بیمه های اتکایی اجباری
4- قبول بیمه های اتکایی اختیاری از موسسات داخلی یا خارجی
5- واگذاری بیمه های اتکایی به موسسات داخلی یا خارجی در هر مورد که مقتضی باشد
6- اداره صندوق تامین خسارتهای بدنی و تنظیم آیین نامه آن موضوع ماده 10 قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب دی ماه 1347
7- ارشاد و هدایت و نظارت بر موسسات بیمه و حمایت از آنها در جهت حفظ سلامتبازار بیمه و تنظیم بر امور بیمه اتکایی و جلوگیری از رقابت های مکارانه و ناسالم
تبصره :بیمه مرکزی ایران ملزم به حفظ اسرار موسساتی است که به موجب این قانون حق نظارت بر آنها را دارا می باشد و به هیچ وجه نباید از اطلاعاتی که در جهت اجرای این قانون بدست می آورد جز در مواردی که قانون معین مینماید استفاده کند.

.

قسمت سوم - ارکان بیمه مرکزی ایران
ماده 6-
بیمه مرکزی ایران دارای ارکان زیر است:

1- مجمع عمومی

2- شورای عالی بیمه

3-  هیات عامل

4- بازرسان


فصل اول- مجمع عمومی
ماده 7-
مجمع عمومی بیمه مرکزی ایران مرکب از وزیر امور اقتصادی و دارایی ، وزیر کار و امور اجتماعی ،‌ هیات عامل و بازرسان بدون داشتن حق رای در جلسه شرکت خواهند کرد.( به موجب تصویب نامه شماره 49708 مورخ 26/8/1353 هیات وزیران مستند به ماده 4 قانون تشکیل وزارت امور اقتصادی و دارایی به شرح متن اصلاح شده است.)
ماده 8- مجمع عمومی عادی به دعوت رئیس کل  بیمه مرکزی ایران سالی یک مرتبه حداکثرتا پایان شهریور ماه تشکیل می شود.
مجمع عمومی فوق العاده به دعوت رئیس کل بیمه مرکزی ایران و یا به پیشنهاد هر یک از اعضا مجمع عمومی تشکیل خواهد شد.
رئیس کل  بیمه مرکزی ایران موظف است ظرف ده روز پس از دریافت پیشنهاد تشکیل جلسه مجمع عمومی را کتبا“ دعوت کند . در دعوتنامه دستور جلسه ،‌ روز و محل انعقاد جلسه ذکر خواهد شد.
هیچ موضوعی را نمی توان در مجمع عمومی عادی یا فوق العاده مطرح کرد مگر آن که قبلا“ جزو دستور قرار داده شده باشد.
ماده 9- وظایف مجمع عمومی به شرح زیر است :
الف - تعیین خط مشی کلی .
ب - رسیدگی و اظهار نظر نسبت به گزارش سالانه رئیس کل  بیمه مرکزی ایران .
ج - رسیدگی و تصویب بودجه و ترازنامه و حساب سود وزیان و ترتیب تقسیم سود.
د - تصویب سازمان و آیین نامه های مالی و اداری  بیمه مرکزی ایران.
هـ - تصویب   مقررات استخدامی با رعایت بند پ ماده 2 قانون استخدام کشوری .
و - انتخاب بازرسان .
ز - تعیین حقوق رئیس کل و اعضا هیات عامل و حق الزحمه بازرسان .
ح - تصمیم نسبت به هر موضوعی که از طرف رئیس کل بیمه مرکزی ایران جزو دستور قرار داده شده باشد

فصل دوم - شورای عالی بیمه

ماده 10 -
شورای عالی بیمه از اشخاص زیر تشکیل می شود :
1- رئیس کل بیمه مرکزی ایران
2- معاون وزارت امور اقتصادی و دارایی
3-  معاون وزارت بازرگانی
4- معاون وزارت کار و امور اجتماعی
5- معاون وزارت تعاون و امور روستاها
6-  رئیس شرکت سهامی بیمه ایران
7- مدیر عامل یکی از موسسات بیمه به انتخاب سندیکای بیمه گران ایران
8- یک نفر کارشناس امور حقوقی به انتخاب مجمع عمومی
9-   یک نفر کارشناس در امور بیمه به انتخاب مجمع عمومی
10- یک نفر مطلع در امور بیمه به انتخاب رئیس اطاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران
تبصره : ‌اعضا شورای عالی بیمه موضوع بندهای 7و 8و 9و 10 برای مدت سه سال انتخاب می شوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است
ماده 11- ریاست شورایعالی بیمه بدون شرکت دراخذ رای   بارئیس کل بیمه مرکزی ایران ودرغیاب اوباقائم مقام خواهدبود.
ماده 12- اعضای شورای عالی بیمه قبل از شروع به کار باید در مجمع عمومی سوگند یاد کنند که در انجام وظایف شورای عالی بیمه نهایت دقت و مراقبت را مبذول دارند و کلیه تصمیمات خود را به صلاح کشور اتخاذ نمایند و اسرار عالی بیمه را حفظ کنند.
ماده 13- جلسات شورای عالی بیمه حداقل ماهی یکبار به دعوت رئیس شورای عالی بیمه تشکیل خواهد شد و در صورتی که حداقل چهار نفر از اعضا شورای عالی بیمه کتبا تقاضای تشکیل جلسه را بنمایند رئیس شورای عالی بیمه موظف است ظرف یک هفته اعضای شورای عالی را برای تشکیل جلسه دعوت کند.
ماده 14- جلسه شورای عالی بیمه با حضور حداقل شش نفر از اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات با اکثریت پنج رای حاضر در جلسه رسمی معتبر و قابل اجرا است . هنگام رسیدگی و اخذ رای نسبت به موسسه بیمه ای که یکی از اعضای شورای عالی به نحوی در آن سهیم است آن عضودر رای شرکت نخواهد کرد.
ماده 15- صورت جلسات مذاکرات شورای عالی بیمه در دفتری ثبت و به امضای رئیس شورای عالی بیمه رسیده و در بیمه مرکزی ایران نگاهداری می شود.
ماده16- شورای عالی بیمه دارای دبیرخانه ای خواهد بود که سازمان آن را شورای عالی بیمه تصویب خواهد کرد ء‌ رئیس و کارکنان دبیرخانه از بین کارکنان بیمه مرکزی ایران انتخاب می شوند.
ماده 17- وظایف شورای عالی بیمه به شرح زیر است:
1- رسیدگی و اظهار نظر نسبت به صدور پروانه تاسیس یا لغو پروانه موسسات بیمه طبق مقررات این قانون و پیشنهاد آن به مجمع عمومی
2-تصویب نمونه ترازنامه که باید مورد استفاده موسسات بیمه قرار گیرد
3-تعیین انواع معاملات بیمه و شرائط عمومی بیمه نامه ها و نظارت بر امور بیمه های اتکایی
4-تعیین میزان کارمزد و حق بیمه مربوط به رشته های مختلف بیمه مستقیم
5-تصویب آیین نامه های لازم برای هدایت امر بیمه و فعالیت موسسات بیمه
6- رسیدگی و اظهار نظر نظر نسبت به گزارش بیمه مرکزی ایران در باره عملیات و فعالیتهای موسسات بیمه در ایران که حداقل هر ششماه یکبار باید تسلیم شود
7- اظهار نظر در باره هرگونه پیشنهاد که از طرف رئیس شورای عالی بیمه به آن ارجاع می شود
8- انجام سایر وظایفی که این قانون برای آن تعیین نموده است

 

فصل سوم - هیات عامل

ماده 18-
هیات عامل بیمه مرکزی ایران مرکب از رئیس کل و قائم مقام رئیس کل و معاونان بیمه مرکزی ایران خواهد بود.
ماده 19- رئیس کل بیمه مرکزی ایران و قائم مقام او به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیات وزیران و معاونان بیمه مرکزی ایران به پیشنهاد رئیس کل بیمه مرکزی ایران و موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی به موجب تصویبنامه هیات وزیران منصوب می شوند.
ماده 20- رئیس کل و قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی ایران برای مدت چهار سال منصوب می شوند و انتصاب مجدد آنان بلامانع است.
ماده 21- رئیس کل بیمه مرکزی ایران بالاترین مقام اجرایی و اداری بیمه مرکزی ایران می باشد.
ماده 22- وظایف و اختیارات رئیس کل بیمه مرکزی ایران به شرح زیر است:
الف - نظارت در اجرای این قانون و آیین نامه های مربوط به آن
ب - نمایندگی بیمه مرکزی ایران در مقابل اشخاص و موسسات دولتی یا خصوصی و دادگاهها و سایر مراجع قضایی و غیر قضایی با حق توکیل و سازش و سایر اختیارات مندرج در ماده 62 قانون آئین دادرسی مدنی
ج - تفویض قسمتی از اختیارات خود و حق امضا به قائم مقام و یا معاونان و یا روسا یا کارمندان و تعیین وظایف آنان
د - تقدیم گزارش وضع حسابها و امور بیمه مرکزی ایران به مجمع عمومی
هـ - تقدیم گزارش عملیات و فعالیت های موسسات بیمه در ایران و شورای عالی بیمه
ماده 23- در غیاب رئیس کل بیمه مرکزی ایران قائم مقام رئیس کل دارای کلیه اختیارات و وظایف قانونی او خواهد بود

فصل چهارم - بازرسان

ماده 24-
بیمه مرکزی ایران دارای دو نفر بازرس  (به موجب اساسنامه سازمان حسابرسی مصوب 17/6/1366 وظیفه بازرسان به سازمان حسابرسی محول گردیده است.) که اطلاعات و تجارب کافی در امور بیمه و حسابداری داشته باشند خواهد بود که یک نفر از آنان از طرف وزیر امور اقتصادی و دارایی و دیگری از طرف وزیر بازرگانی پیشنهاد و با تصویب مجمع عمومی برای یک سال تعیین خواهند شد ،‌ انتخاب مجدد بازرسان بلامانع است .
ماده 25- بازرسان حق دارند هرگونه اطلاعی را از بیمه مرکزی ایران بخواهند ولی حق دخالت مستقیم در امور بیمه مرکزی ایران را ندارند.
رسیدگی به ترازنامه سالانه وظیفه اصلی بازرسان می باشد ترازنامه بیمه مرکزی ایران یکماه قبل از تشکیل مجمع عمومی تسلیم بازرسان خواهد شد تا گزارش در باره آن تهیه و ضمن اظهار نظر به مجمع


قسمت چهارم - مقررات مختلف
ماده 26-
رئیس کل و سایر اعضا هیات عامل در مدت تصدی خود نمی توانند عضویت شرکتها و موسسات بازرکانی را قبول نمایند و یا در سایر دستکاههای دولتی یا ملی سمتی داشته باشند.
تبصره : تدریس در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و قبول سمتهای غیر موظف در موسسات خیریه و اجتماعی و آموزشی بلامانع است.
ماده 27- اسناد مالی و اوراق بهادار و چک های بیمه مرکزی ایران با دو امضا معتبر خواهد بود.
ماده 28- بیمه مرکزی ایران مجاز خواهد بود که موجودیهای نقدی خود را به صورتحساب جاری و یا سپرده   نزد بانک ملی ایران (این بانک در بانک ملت ادغام شده است.)نگاهداری نماید. یا براساس بودجه مصوب از محل سرمایه و ذخایر و اندوخته های خود و صندوق تامین خسارتهای بدنی تا مبلغ یکصد میلیون ریال در هر سال با تصویب هیات عامل و مازاد برآن با تصویب مجمع عمومی به هر نوع عملیات دیگر از جمله خرید سهام و مشارکت در بانکها و شرکت های دیگر با حق فروش و انتقال آنها که برای توسعه و پیشرفت وظایف بیمه مرکزی ضروری یا مفید باشد مبادرت نماید. (به موجب قانون اصلاح قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری مصوب 6/3/1353 به شرح متن اصلاح شده است.)
ماده 29- اعضا شورای عالی بیمه و مشاورین و اعضا اداری شورای عالی بیمه و افرادی که شورای عالی بیمه در اجرای وظایف خود به آنها مراجعه می کند و رئیس کل و سایر اعضا هیات عامل و بازرسان و کلیه کارکنان بیمه مرکزی ایران باید از افشای اطلاعات محرمانه ای که در اجرای وظایف محوله بدست می آورند خودداری نمایند والا مشمول مقررات ماده 138 قانون مجازات عمومی خواهند شد.
ماده 30- شرکت سهامی بیمه ایران عملیات خود را جز آنچه به موجب بندهای 1و 2و 3و 6و 7 ماده 5 این قانون جز وظایف و اختیارات بیمه مرکزی ایران قرار داده شده است بر طبق اساسنامه خود ادامه خواهد داد.
وزارتخانه ها و موسسات و شرکت های دولتی و شهرداریها و هر موسسه دیگری که اکثریت سرمایه آن متعلق به دولت یا سازمانهای مزبور می باشد و یا تحت نظر دولت و یا سازمانهای مزبور اداره می شوند موظفند بیمه های خود را منحصرا“ در شرکت سهامی بیمه ایران انجام دهند.
این حکم شامل شرکت ملی نفت ایران - شرکت ملی ذوب آهن ایران - شرکت هواپیمایی ملی ایران - بانک مرکزی ایران - بانک ملی ایران - سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و صندوق توسعه کشاورزی خواهد بود مگر آن که مجمع عمومی هر یک از این موسسات نسبت به بیمه آنها تصمیم دیکری اتخاذ نماید.

.
تبصره :‌دولت مکلف است ظرف چهار ماه از تاریخ تصویب این قانون اساسنامه جدید شرکت مزبور را برای تصویب کمیسیونهای دارایی و استخدام مجلسین تقدیم کند.




تاریخ : سه شنبه 94/11/20 | 12:53 صبح | نویسنده : جعفر | نظر

نشان رسمی شرکت بیمه پاسارگاد

نشانی اداره مرکزی :

  • تهران، خیابان دکتر فاطمی، نبش خیابان هشت بهشت، شماره 2، ساختمان بیمه پاسارگاد
  • ساعت کار :

  • سازمان مرکزی : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:30 تا 15:45 و پنج شنبه از ساعت 7:30 تا 13:00
  • شعبه های سراسر کشور : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:30 تا 15:30 و پنج شنبه از ساعت 7:30 تا 11:45
  • شماره های تماس :

    • سامانه اطلاع رسانی گویا :  82489 - 021

    • نمابر روابط عمومی :  88981151 - 021

    • نمابر دبیرخانه :  88981150 - 021

    • نمابر امور مشتریان (قراردادها و مناقصات) :  88981147 -021
    •  کارشناس و مشاور بیمه عمر و تامین آتیه ( جعفر ظهراوی ) : 09210987863 - 09169545902
    پست الکترونیک :

  • insurancelife.pas94@gmail.com

  • توجه : پیامک های اطلاع رسانی شرکت بیمه پاسارگاد فقط و فقط از طریق شماره های زیر ارسال می گردد؛ لذا شرکت بیمه پاسارگاد هیچ مسئولیتی در قبال پیامک های دریافتی شما از شماره های دیگر نخواهد داشت.

    82489 21 98+

    82489 2000 98+

    82489 3000 98+

    50002832926 98+

     

    آرامش شما هدف ما

    اشتغال :

    به تعدادی بازار یاب مجرب در شهرهای


    تهران - شیراز - اصفهان - اهواز - مشهد


    مقدس - تبریز و قم با شرایط عالی نیازمندیم


    ظهراوی 09169545902 - 09210987863




    تاریخ : سه شنبه 94/11/20 | 12:45 صبح | نویسنده : جعفر | نظر
    • تعریف بیمه عمر و تامین آتیه :
    عبارتست از عقد قرارداد بین یک شرکت بیمه و یا یک شخص حقیقی یا حقوقی که به موجب آن شرکت بیمه (بیمه گر )تکالیف و تعهداتی در مقابل شخص حقیقی یا حقوقی(بیمه گذار )بر عهده می گیرد که به مرگ و زندگی یک یا چند شخص حقیقی (بیمه شده )بستگی دارد ،بیمه گر متعهد است که در انتهای مدت بیمه ،چنانچه بیمه شده در قید حیات باشد سرمایه بیمه نامه را به بیمه گذار و چنانچه در طول مدت بیمه نامه ،بیمه شده فوت نماید سرمایه بیمه نامه را به وراث و یاذینفع بیمه نامه پرداخت نماید .بیمه گذار هم متقابلا" تعهد می نماید که مبلغ حق بیمه را به صورت یکجا در تاریخ شروع بیمه یا بطور اقساط در طی مدت بیمه به بیمه گر بپردازد .
    .
    معرفی طرح :
    دراین بیمه نامه بیمه گذاران با پرداخت مبلغی تحت عنوان حق بیمه علاوه برتامین منابع لازم برای تشکیل سرمایه ای در آتیه امکان برخورداری از پوشش بیمه عمر در مقابل خطر فوت را نیز درصورتیکه بیمه شده هم باشند، خواهند داشت .
    بیمه های عمر همراه با تشکیل سرمایه که اکنون در بسیاری از کشورهای جهان ارائه می شود ،طرفداران زیادی داشته و با توجه به انواع آن می تواند مورداستقبال اقشار مختلف جامعه قرار گیرد .
    بیمه پاسارگاد با دریافت مبالغ حق بیمه ،اولا"بیمه شده را در مقابل خطر فوت بیمه می کند و ثانیا" مازاد مبالغ دریافتی را سرمایه گذاری می نماید و نرخ سود آن سرمایه گذاری را تا حد نرخ بهره فنی تضمین می نمایدو چنانچه سودبیشتری از محل سرمایه گذاری بدست آورد بخش عمده از آن را به عنوان مشارکتدر منافع به بیمه گذار می دهد .
    هدف از ارائه طرح :
    بررسی وضعیت مالی اکثر صندوق های بازنشستگی نشان دهنده این واقعیت است که میزان پرداختی این نوع صندوق ها در دوران بازنشستگی ،حتی کفایت لازم برای یک زندگی متوسط را نیز ندارد .با توجه به اینکه عده کثیری از افراد جامعه بااین مشکل مواجه هستند طراحی بیمه نامه ای با تشکیل سرمایه در صورت حیات میتواند تامین کننده سرمایه ای یکجا در سنین بالا بوده و تاثیر مهمی درافزایش قدرت خرید افراد در دوران بازنشستگی خواهد داشت .
    • شرایط ویژه بیمه عمر و تامین آتیه بیمه پاسارگاد :
    1-در این بیمه نامه سرمایه بیمه عمر ضریبی از میزان قدرت پرداخت حق بیمه،بیمه گذار در ماه خواهد بود . این ضریب می تواند 60،120،150،180،210،240و 300 برابرانتخاب گردد .


    2- حق بیمه این قرارداد می تواند به روش ماهانه ،سه ماهه ،شش ماهه و یا سالانه پرداخت گردد.

    3-در نحوه پرداخت حق بیمه، پیش بینی شده است که بیمه گذار بتواند حق بیمه را به صورت تلفیقی از روش یکجا (به صورت سپرده گذاری نزد بیمه گر) و اقساطی پرداخت نماید.
    4-مدت بیمه نامه می تواند از 5 سال تا 30 سال درخواست گردد .ولی در هر صورت مجموع مدت بیمه نامه و سن بیمه شده نمی تواند از هفتاد سال تجاوز نماید .
    5-برای مقابله با تورم به درخواست بیمه گذار با افزایش حق بیمه به میزان 3،7،10،15،20 و 25درصد در هر سال نسبت به سال قبل، سرمایه بیمه نیز به همین نسبت افزایش خواهد یافت.

    6-اندوخته حاصل شده از محل بیمه نامه متعلق به بیمه گذار است و در طول مدت بیمه نامه وی حق دارد این اندوخته را به طور کامل برداشت (بازخرید) و یا به صورت وام دریافت نماید.

    7-بیمه گر متعهد است سود ناشی از مشارکت در منافع حاصل از سرمایه  خود را علاوه بر سرمایه بیمه به بیمه گذار پرداخت نماید.
    8-چنانچه بیمه گذار درخواست افزایش پرداخت حق بیمه را در سالهای بعد بنایدمی تواند حداکثر به میزان افزایش حق بیمه درخواست شده 3،7،10،15،20 و 25 درصدبدون نیاز به انجام معاینات پزشکی سرمایه بیمه عمر خود را افزایش دهد.لازم به ذکر است که می توان افزایش حق بیمه را درخواست کرد ولی بیمه عمررا ثابت نگه داشت و افزایش سرمایه درخواست نگردد .این امر باعث می شوداندوخته ریاضی بیشتری در بیمه نامه ایجاد شود.(اندوخته ریاضی بیمه نامه مبلغی است که هر ساله پس از کسر هزینه ها از حق بیمه باقی می ماند و باذخیره ریاضی بیمه نامه در پایان سال قبل جمع شده و هر ساله سود معینی بانرخ بهره فنی به آن اضافه می شود .)
    9- پوشش های تکمیلی بیمه نامه عمر و تامین آتیه :
    9-1:حادثه: بیمه گذار می تواند برای بیمه شده تا سه برابر سرمایه بیمه عمر، درخواست پوشش اضافی فوت، نقص عضو و یا از کارافتادگی در اثر حادثه را نماید. چنانچه سرمایه بیمه عمر خود را افزایش دهد ، به همان نسبت سرمایه حادثه هم افزایش خواهد یافت . ضمناً بیمه شده می تواند از پوشش هزینه های پزشکی ناشی از حادثه به میزان 5% و یا 10% سرمایه حادثه، استفاده نماید.
    9-2:از کارافتادگی کامل و دائم : بیمه شده می تواند از پوشش معافیت از پرداخت حق بیمه بهره مند شده و در صورت از کارافتادگی کامل و دائم بیمه شده، از پرداخت حق بیمه به میزان 50% و یا 100% تا پایان مدت بیمه نامه معاف شود و ضمناً بیمه گذار می تواند در صورت از کارافتادگی کامل و دائم بیمه شده تا میزان 10% ، 25%  و یا 40% سرمایه عمر حداکثر تا مبلغ 400,000,000 ریال تحت عنوان سرمایه از کارافتادگی از این پوشش استفاده نماید.
    9-3:بیماریهای خاص :بیمه شده می تواند در صورت تمایل از بیمه تکمیلی سرمایه ابتلا به بیماری های خاص نیز به میزان 10% ، 20% و یا 30% سرمایه بیمه عمر حداکثر 250,000,000 ریال بهره مند گردد.
    9-4:آتش سوزی منزل مسکونی : بیمه گذار می تواند از پوشش آتش سوزی منزل مسکونی تا میزان 500، 750، 1000و یا 1500 برابر حق بیمه ماهانه به عنوان سرمایه بیمه آتش سوزی استفاده نماید. این سرمایه در طی سال های آتی می تواند سالانه به میزان 5% و یا 10 % افزایش یابد.
    10- بیمه گذار می تواند از حساب اندوخته های خود برای تامین هزینه های ضروری تا میزان 90% از محل ارزش بازخرید خود وام دریافت نماید .
    11- بیمه گذار می تواند بیمه نامه خود را پس از پرداخت 6 ماه حق بیمه و سپری شدن این مدت بازخرید نماید .
    12- امکان تغییر سرمایه بیمه عمر و میزان حق بیمه پرداختی در طی قرارداد میسر می باشد .
    13- تضمین حداقل سود سالانه برای وجوه پرداختی بیمه گذار پس از کسر هزینه ها .
    14- پرداخت مشارکت در منافع در پایان مدت بیمه .
    15- استفاده از معافیت های مالیاتی موجود در رابطه با بیمه های عمر به این ترتیب که :
    15-1: سرمایه بیمه نامه (در صورت فوت و حیات بیمه شده )معاف از مالیات است .
    15-2:حق بیمه عمر جزء هزینه های پذیرفته شده از نظر مالیاتی بوده و این موضوع برای بیمه گذارانی که شخصیت حقوقی دارند ،قابل اهمیت است .
    نحوه فروش و بازاریابی :
    1- کارکنان سازمانهای دولتی
    2- کارکنان بخش خصوصی که دارای صندوقهای بازنشستگی مخصوص برای کارکنان خود هستند .
    3 - کلیه افراد جامعه که توانایی پرداخت حق بیمه ای را داشته باشند .
    • مشخصات بیمه عمر و تامین آتیه :
    1- ارائه پوشش به کلیه افراد جامعه از طریق روشهای نوین بازاریابی مثل اینترنت .
    2- بازاریابی از طریق شعب ،نمایندگی ها و کارگزاران صنعت بیمه .
    3-استفاده از شبکه بانکی جهت فروش بیمه نامه
    4- به کارگیری نماینده فروش بیمه عمر طبق آیین نامه شماره 54 بیمه مرکزی ایران .
    تعهدات بیمه گر :
    -درصورت فوت بیمه شده در مدت بیمه ،بیمه گر علاوه بر سرمایه بیمه نامه درمقابل خطر فوت بیمه شده ،اندوخته ریاضی بیمه نامه را نیز پرداخت می کند .
    سرمایه بیمه خطر فوت مبلغی است که در ابتدای قرارداد بیمه مبلغ آن توسط بیمه گذارتعیین شده است که این مبلغ می تواند در مدت بیمه ثابت بوده و یا با روندمعینی افزایش یابد .
    سقف سرمایه بیمه خطر فوت (بیمه عمر )حداکثر مبلغ یک میلیارد ریال می باشد.
    -در صورت فوت بیمه شده در اثر حادثه علاوه بر پرداخت سرمایه بیمه عمر و اندوخته ریاضی بیمه نامه سرمایه بیمه حادثه نیز به مبالغ فوق اضافه خواهدشد .میزان این سرمایه ضریبی از سرمایه بیمه عمر بوده و حداکثر سقف سرمایه برای بیمه حادثه نیز مبلغ یک میلیارد ریال خواهد بود .
    -درصورتیکه بیمه شده در پایان مدت بیمه در قید حیات باشد ،بیمه گر ذخیره ریاضی بیمه نامه را به ذینفع بیمه نامه پرداخت می کند .ذخیره ریاضی بیمه نامه مبلغی است که هر ساله پس از کسر هزینه ها از حق بیمه ،باقی می ماند و با ذخیره ریاضی بیمه نامه در پایان سال قبل جمع شده و هر ساله سود معینی با نرخ بهره فنی به آن اضافه می شود .
    .
    تعهدات بیمه گذار :
    -پرداخت به موقع حق بیمه ،که این حق بیمه می تواند در اقساط سالانه ،شش ماهه ،سه ماهه و ماهانه پرداخت شود که هر ساله امکان افزایش آن بطور ثابت میسر می باشد .
    - رعایت کلیه مقررات پیش بینی شده در شرایط عمومی و شرایط خصوصی بیمه نامه.

     

     

    تخفیف های ویژه برای بیمه گذاران بیمه عمر و تأمین آتیه :

    شرکت بیمه پاسارگاد در پاسخ به اعتماد میلیونی هموطنان گرامی و تأمین رفاه حال بیمه گذاران عمر و تأمین آتیه اقدام به ارائه 5 تا 40 درصد تخفیف ویژه با توجه به میزان ذخیره ریاضی دارندگان این بیمه نامه نموده است.

    دارندگان بیمه نامه عمر و تأمین آتیه می توانند در زمان خرید بیمه نامه های شخص ثالث و بدنه اتومبیل، آتش سوزی منزل مسکونی، بیمه حوادث انفرادی و بیمه درمان مسافرتی از تخفیف های ویژه برخوردار شوند.

    گفـتنی است خریداران این بیمه نامه ها می توانند با مراجعه به شـعبه ها و نمـایندگی های سـراسـر کشور، از این فرصـت مناسب بهره مند شوند.

    طبقه بندی بیمه گذاران بر مبنای ذخیره ریاضی و سپرده

    (ارقام به میلیون ریال)

    طبقه

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    جمع ذخیره و سپرده

    0 تا 3

    3 تا 10

    بیش از 10 تا 30

    بیش از 30 تا 100

    بیش از 100 تا 200

    بیش از 200

     

    جدول تخفیف بر اساس طبقه بندی بیمه گذاران

    (درصد)

    طبقه/رشته

    ثالث

    بدنه

    آتش سوزی منزل مسکونی

    حوادث انفرادی

    درمان مسافرتی

    1

    5

    10

    20

    20

    10

    2

    7/5

    15

    20

    20

    15

    3

    10

    20

    30

    30

    20

    4

    12/5

    25

    30

    30

    25

    5

    15

    30

    35

    35

    30

    6

    20

    35

    40

    40

    35




    تاریخ : سه شنبه 94/11/20 | 12:33 صبح | نویسنده : جعفر | نظر

    معرفی شرکت بیمه پاسارگاد

    بیست و نهم بهمن هر سال یادآور صدور پروانه تاسیس شرکتی به بزرگی بیمه پاسارگاد توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران است، شرکتی که عملکرد آن با اتکا به خداوند بزرگ و تلاش و کوشش کارکنان عزیز و  مدیران محترم، نشان می دهد که مجموعه یی سختکوش و قوی، دلسوزانه در راستای تحقق اهداف بلند پیش روی صنعت بیمه کشور گام بر می دارند.

    شرکت بیمه پاسارگاد (سهامی عام) یکی از نخستین شرکت های بیمه خصوصی کشوراست که به منظور عرضه خدمات بیمه ای در سطح استاندارهای جهانی،کسب سود متوازن و همسوبا مصالح ملی و فعالیت در زمینه بیمه های زندگی و غیرزندگی (به طور مستقیم و قبولی اتکایی )توسط گروه مالی پاسارگاد تاسیس شد.
    این شرکت درقالب سهامی عام در  تاریخ 85/11/18 طی شماره 290070 با سرمایه 450/000/000/000 ریال ( در سال 1389 این مبلغ به 650/000/000/000 ریال افزایش داده شده است) در اداره ثبت شرکتهای تهران به ثبت رسیده و پس از طی تشریفات لازم در تاریخ 85/11/29 پروانه فعالیت خود را در کلیه رشته های بیمه ای تحت شماره 34605 از بیمه مرکزی ایران دریافت و فعالیت خود را از تاریخ 85/12/1 آغاز نموده است.

    این شرکت توانست در تاریخ 86/8/5 مجوز قبول اتکایی از موسسات بیمه داخلی را تحت شماره 25598 از بیمه مرکزی ایران دریافت کند و با صدور اولین گواهی قبولی در تاریخ 86/9/18 فعالیت خود را در این بخش آغاز نماید.

    معرفی شرکت بیمه پاسارگاد


    موضوع فعالیت شرکت بیمه پاسارگاد

    انواع خدمات قابل ارائه در بیمه پاسارگاد در رشته های مختلف بیمه که در موضوع فعالیت ذکر شده اند عبارتند از :

    بیمه اشخاص شامل :

    به منظور ایجاد شرایط مطلوب برای تامین آتیه و پیشگیری از عواقب نامطلوب حوادث ناخواسته و نیل به آرامش خاطر در اشخاص بیمه نامه های زیر ارائه می شود:

    • بیمه عمر و تامین آتیه

    • بیمه عمر و حوادث گروهی برای کلیه پرسنل سازمانهای دولتی، شرکت ها،‌ موسسات تجاری، واحد های صنعتی یا کارگاه های تولیدی

    • بیمه عمر زمانی مانده بدهکار برای کلیه موسسات اعتباری، بانکها، صندوق های قرض الحسنه و افراد حقیقی.

    • بیمه تکمیل درمان گروهی برای پرسنل و افراد تحت تکفل کلیه سازمان ها،‌ شرکت ها و موسسات دولتی و خصوصی.

    • بیمه انفرادی شامل بیمه عمر به شرط فوت و حیات و حوادث

    • بیمه مسافرین خارج از کشور

    بیمه اموال شامل :

    • بیمه آتش سوزی برای واحد های صنعتی،‌تجاری،‌اداری، انبارهاو سردخانه، مجتمع های مسکونی، منازل مسکونی با در نظر گرفتن ارزش ساختمان ها و تاسیسات و اموال موجود در آنها.

    • بیمه باربری برای کلیه کالاهای وارداتی، صادراتی، و حمل داخلی محمولات

    • بیمه وسایل نقلیه موتوری زمینی شامل بدنه،‌ ثالث با تعهدات متفاوت و حوادث سرنشینان آن.

    • بیمه مهندسی نظیر پوشش های لازم برای پروژه ها و تاسیسات در دست اجرای عمرانی و تاسیسات صنعتی و تمام خطر و شکست ماشین آلات و...

    • بیمه ریسک های متنوع

    بیمه مسئولیت شامل :

    • بیمه مسئولیت پزشکان و پیرا پزشکان.

    • بیمه مسئولیت حرفه ای کارفرما در مقابل کارکنان و پروژه های ساختمانی، راه سازی،‌ سد سازی، پل سازی و نظایر آن.

    • بیمه مسئولیت کارفرما در مقابل کارگران برای واحد های صنعتی، تولیدی و خدماتی.

    • بیمه مسئولیت حرفه ای برای نگهداری آسانسور.

    • بیمه مسئولیت ناشی از وقوع حریق وانفجار و یا ترکیدگی لوله آب و سرایت آن به همسایگان.

    • بیمه مسئولیت متصدیان حمل و نقل داخلی.

    • بیمه مسئولیت مدیران و ناجیان غریق استخر.


    سرمایه انسانی


    عمده سرمایه انسانی شرکت را دو گروه سرمایه انسانی مجرب و سرمایه انسانی جوان تشکیل می دهند . به دلیل ماهیت و خصوصیت کسب وکار بیمه گری که با پیچیدگی و ظرافتهای ویژه ای همراه می باشد ، آموزش مستمر ضمن خدمت برای همکاران جوان به منظور ارتقاء سطح دانش ، توانایی ها و مهـارت های فنی و رفتاری آنان به یکی از سیاست های اصلی تربیت و پرورش سرمـایه انســانی شـرکت تبـدیـل شده اسـت . درایـن راستـا هـمـکاران متــخـصـص و مجـرب شـرکت بـه مـوازات مسئولیت های اجرایــی خود نقشی اساسی در آمــوزش مستمــر همکــاران جــوان شرکت ، برعهــده داشتــه اند.


    شبکه فروش

    هم اکنون شرکت بیمه پاسارگاد با  40 شعبه فعال در 22 استان کشور ، در خدمت هم میهنان عزیز است .

    تعداد شعبه ها در پایان سال 88                                                    30 شعبه

    تعداد شعبه های جدید و درجریان تاسیس در 8 ماهه سال جاری             6  شعبه

    تعداد شعبه های جدیدی که تا پایان سال تأسیس خواهند شد               5  شعبه

    پیش بینی جمع کل شعبه ها در پایان سال 89                                  41 شعبه

    تعداد شعبه ها در پایان سال 89 طبق برنامه                                     36 شعبه

    فزونی پیش بینی عملکرد نسبت به برنامه تا پایان سال                          5 شعبه

    درخصوص نمایندگی ها نیز وضعیت به شرح زیر است :

    تعداد نمایندگان در پایان سال88                                             912  نماینده

    تعداد نمایندگان جدید تا پایان آبان ماه 89                                   310 نماینده

    پیش بینی اعطای نمایندگی جدید در 4 ماه پایان سال                   260 نماینده

    برآورد تعداد نمایندگان در پایان سال 89                                   1482 نماینده

    پیش بینی تعداد نمایندگان در پایان سال89 طبق برنامه               1312 نماینده

    فزونی پیش بینی عملکرد نسبت به برنامه تا پایان سال                 170 نماینده




    تاریخ : سه شنبه 94/11/20 | 12:26 صبح | نویسنده : جعفر | نظر
    

  • paper | فروش رپورتاژ آگهی دائمی | فروش بک لینک انبوه
  • فروش آگهی رپرتاژ | خرید رپرتاژ